Hoe maak je een logo voor een circulair te bouwen gebouw wat nog niet bestaat.

Het ontwerp van het logo voor het Biosintrum is enerzijds gebaseerd op de Y-vorm van het gebouw met de drie vleugels; een abstractie van het bovenaanzicht. Die vorm sluit heel goed aan op de essentie van de biobased economy. De drie lijnen staan voor de drie stappen: van biologische grondstoffen via productieproces naar biobased eindproduct. Rondom het kenniscentrum, en de projecten die zijn opgestart, spelen meer 'drie-eenheden' een rol: onderwijs / ondernemers / overheid; agro / bouw / toerisme; wonen / werken / recreëren; bodem / natuur / landschap.
Een ander belangrijk aspect in het beeldmerk is het gegeven dat we op een splitsing staan: gaan we door op de oude ‘fossiele’ weg, of slaan we de duurzame weg in van de biobased economy.

Het beeldmerk is ‘open’ van karakter: een verwijzing naar het kennis delen tussen ondernemers en onderwijsinstellingen. De vorm geeft associaties die goed aansluiten bij de biobased economy in het algemeen en bij het pand en zijn gebruikers in het bijzonder. Denk bijvoorbeeld aan een vliegwiel: het Biosintrum als aanjager van de biobased economy in Ooststellingwerf. Een windmolen: schone energie. Een boomvorm: de natuur als bron van energie en biobased (bouw)materialen (onder andere snoeihout van bomen uit de gemeente). Of een mensfiguur met de armen omhoog: het enthousiast verwelkomen van nieuwe ontwikkelingen voor een duurzame toekomst. Een logo gemaakt met de kracht van de eenvoud en met een iconisch karakter.

Het Biosintrum (ontwerp: Paul de Ruiter Architects) is de winnaar van De Nederlandse Bouwprijs 2019 in de categorie gebouwen. 

Alle betrokkenen van het project (van architect tot burgemeester en van bouwer tot gebruiker) worden gefilmd, Paul Kooi is te zien in de aflevering over de totstandkoming van het merk.

De eerste schep door Directeur van het Ecomunitypark Anne-Jan Zwart, gedeputeerde Sander de Rouwe en burgemeester Harry Oosterman is in de stijl vormgegeven door de kenmerkende blauwe kleur en logo op het blad van de schep.

De give-away is een boomerang, duurzaam gemaakt van gerecyclede cd-hoesjes.

Het bouwbord wordt gevormd door doeken in een frame van bamboe palen, speciaal op maat gemaakt. Ze worden later hergebruikt in de tuin.

Er wordt een inzamelingsactie voor spijkerbroeken gehouden. De spijkerbroeken worden verwerkt tot isolatiedekens die in de binnenwanden worden verwerkt.
De campagne wordt door 100pk vorm gegeven.


De beursstand wordt gemaakt door het stapelen van kubussen van Reboard (zeer stevig te beprinten recyclebaar karton). De kubussen zijn variabel in te zetten, ook op andere locaties na afloop van de beurs.

In de loop van 2019 wordt het Biosintrum in gebruik genomen, het buitenterrein is nog ‘under construction’.

// Klant: Gemeente Ooststellingwerf // Branche: overheid // Werkzaamheden: huisstijl / branding / communicatie / beursstand / bewegwijzering / campagne / communicatie / brochure / website / social media

100pk / Paul Kooi / © 2019 disclaimer 
T 06 558 64 605
stuur een e-mail